ne rekl jsem to dobre
Specularity (Odlesky)
Můj osobní favorit mezi vlastnostmi povrchu. Je ostuda, že tak extrémě důležitá část povrchu je tak často přehlížena. Popravdě bych měla říct, že Colour a Specularity jsou nejdůležitější základní parametry povrchu. Specularita objektu určuje jak lesklý bude a jak se bude světlo na povrchu lámat. S tím, co jsem doteď řekla a maje na paměti, jak lidé a počasí působí na povrch, použijte Specular mapu k zobrazení toho, jak svět na věcech „zanechává značky“. Věci jako čmouhy na oblečení, otisky prstů, vlhkost, leštění, atd., hrají významnou roli v určování, co bude v Specularity mapě obsaženo. Specularita úzce sploupracuje s dalšímy třemi parametry povrchu – Glossiness, Bump a Reflection. Specularita ve spojení s Glossiness určuje, jak se při dopadu světla na povrch odlesk rozšíří nebo jak úzký bude. Objekt s nepatrným rozdílem hodnot Specularity a Glossiness bude mít velice malý odlesk a tak bude vypadat plasticky; kdežto objekt s velkým rozdílem bude rozptylovat světlo na mnohem větší plochu a tak bude vypadat matně, jako třeba povrch kovu(samozdřejmě kromě chromu). Bump pracuje se Specularity ruku v ruce hlavně v částech obektu, kde jsou hodně různé výstupky a podobně. A v závislosti na tom, co povrch je, se Specularita zvýší nebo sníží – například dřevo je lesklejší, je-li hodně vyleštěno, naopak kov může být matnější. Dalším způsobem, jakým pracují Bump a Specularity dohromady jsou škrábance na ploše – škrábance mají tendenci shromažďovat prach a tak se po nějakém čase stávají matnější.
Reflection (Odrazy)
Další krásně sebe-vysvětlující parametr. Reflection určuje, jak reflexní objekt je a jaké oblasti jsou reflexní. Jak bylo zmíněného v odstavci Specularity, Reflection mapa by se měla různit na různých částech povrchu podle toho s čím je v určitých místech propojena. Tento paramet je ale bohužel často přeháněn – ohromné prozrazení, že je objekt CG je často díky faktu, že se při texturování objekt vytváří příliš reflexní. Tím neříkám, že je Reflectivity nepoužívaná vlastnost – v podstatě každý objekt, který je nějakým způsobem osvětlen je také mírně reflexní. Nicméně se nesmí plést s efektem, kdy je povrch objektu mírně obarven obklopující barvou díky odraženému světlu. Tento efekt byste neměli vytvářet pomocí Reflexe, jinak bude objekt vypadat nějak divně. Případ, kdy Reflexe úplně změní vzhled objektu, je při vytváření zrcadla – produkuje perfektní odrazy v místech, kde je čisté a kdy ocel, plast, mnoho tekutin, atd., mají odrazy rozmazané. Mnoho programů má i nabídku Rozmazání pro Reflection – pokud ji máte, tak ji použijte. Rendery konvice apod. jsou často příšerné jen kvůli tomu, že nejsou Odrazy rozmazané.
http://grafika.xf.cz/TUTORIALY_TEXTURY%201.htm