Právě je úte lis 26, 2024 11:48 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 153 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: úte úno 09, 2010 5:28 pm 
Offline
.........
.........
Uživatelský avatar

Registrován: sob pro 25, 2004 1:45 pm
Příspěvky: 1517
Bydliště: Mělník
smrq: Před třema tejdnama jsem psal, že něco na téma Blender 2.5 napíšu...pokud ti bude stačit tato odpověď...

Ovšem přes noc to nenapíšu, nehledě na to, že mám teď ještě pořád zkouškové...

Toť mé vyjádření k rozepsanému tutoru...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: úte úno 09, 2010 11:53 pm 
Offline
........
........
Uživatelský avatar

Registrován: úte pro 16, 2008 12:00 am
Příspěvky: 1206
Bydliště: Vsetín
Citace:
smrq: heh ty to ale nechapes... jak casto si stahujes buildy?? podle vseho skoro vubec a taky podle toho reagujes
vyhmatl jsi me. nemam o nich vubec prehled. :oops:

to genom: ja to zaregistroval a velmi se na tvuj vytvor tesim. jen jsem mel pocit, ze neco komplexnejsiho, kde by spojili sily ruzni autori, bude lepsi moznost. nevim, v jakem rozsahu svou praci planujes, predpokladam, ze nepojme vsechny problemy a nezname. ale treba me prekvapis. :-)

no nic, zjevne jsem nikoho nezaujal, kdyz neni zajem se pobavit ani o konceptu a pripravach takove prirucky. snad na to uzraje doba nekdy pri vydani verze 2.6


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: stř úno 10, 2010 6:49 pm 
Offline
.........
.........
Uživatelský avatar

Registrován: sob pro 25, 2004 1:45 pm
Příspěvky: 1517
Bydliště: Mělník
smrq: něco komplexnějšího plánuju, ale až u 2.6...
Momentálně spíš základní přehled co 2.5 alpha 0 obsahuje a co v ní ještě nefunguje oproti předchozí verzi, kde to najít atd...

Nicméně mohl by se udělat takovej seriál o každé vydané verzi, aby ti co 2.5 používají, nebo se v ní jen tak hrabou, byli v obraze...

Já na toto téma klidně polemiku povedu a nápadům se nebránim...sám jich mám spousty jak to pojmout...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: čtv úno 11, 2010 2:20 pm 
Offline
 ...
 ...

Registrován: pon bře 12, 2007 2:46 pm
Příspěvky: 172
Bydliště: Brno a okolí
Citace:
...a pak ti dojde proc pisu ze je to zatim ZBITECNE!!!...

... A to je ještě dost měkce řečeno :)

Kromě Bmeshe se ještě změní systém materiálů a renderingu, což nejspíš ovlivní podobu většiny panelů. Smysl by podle mého měl tak krátký, bodový popis změn ve "window manageru" a GUI Blenderu, změny a výhody vyplývající z DNA/RNA, koncept skupin pro animování parametrů (keying sets) a popis potenciálních záseků, jako nastavení metody překreslení v GUI, menu pod SPACE vs Shift-A apod.
Dále možná ještě seznam částí Blenderu které se změnily nebo se jejich změna plánuje a úlohu Pythonu v nové koncepci.

Blender byl velmi komplexní SW i v řadě 2.4 a vůbec 3D grafika je sama o sobě neméně komplexní a náročná na znalosti. Takže předpokládám, že uživatelé 2.4, kteří nejsou úplnými nováčky v Blenderu i 3D jsou schopni do určité míry používat dedukci, intuici a metodu pokus omyl. Zvlášť když chtějí zkoušet vývojové alfa a beta verze.
Ti, co ve 2.5 tápou: zkusili jste na vimeo.com a youtube.com zadat Blender 2.5 (+tour, tutorial). Myslím, že i bez znalosti angličtiny jde leccos pochytit, a s buildem z graphicall.org můžete zkoušet i bez čekání na překlad tutorialu. :).

Ohledně komplexnější dokumentace, existuje oficiální manuál koncipovaný jako wiki, s možností překladů. Stačí se tady na fóru domluvit ohledně překladu jednotlivých částí. Něco už existuje i pro 2.5/2.6, dokonce už někdo začal s překladem (Genom?).

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:CZ/2.5/Manual

Genom: Kdyby jsi chtěl pomoci s překladem, tak mě kontaktuj.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: sob úno 13, 2010 10:56 pm 
Offline
.....
.....
Uživatelský avatar

Registrován: pát srp 31, 2007 2:39 pm
Příspěvky: 569
Bydliště: ČR> Frýdek-Místek >Frýdlant n.O.> Pržno
To byl já, tak to tak vypadá :-), ale je fakt ještě brzo


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pon úno 15, 2010 1:09 am 
Offline
.........
.........
Uživatelský avatar

Registrován: sob pro 25, 2004 1:45 pm
Příspěvky: 1517
Bydliště: Mělník
Hmm o té stránce jsem nevěděl...juknu na ty překlady...
Přeložit wiki by bylo asi lepší než teď psát nějakej tutor...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pát úno 19, 2010 12:23 am 
Offline
....
....
Uživatelský avatar

Registrován: ned lis 14, 2004 5:45 pm
Příspěvky: 709
Bydliště: Podivín
čau lidi,

cítím potřebu se omluvit za tak trochu zkažení Genomovy práce, na fórum z časových důvodů chodím dost sporadicky a když už jsem tu tak většinou nečtu všechny témata a až teď jsem se dostal k tomuhle threadu..před pár dny mi zveřejnili článek o 2.5ce na grafice

http://www.3dscena.cz/art/3dscena/blender25-1.html

a jenom nechci, aby to Genom nebo kdokoli jiný chápal jako naschvál, vážně jsem o téhle diskusi neměl ponětí...tak aspoň doufám, že vám článek v něčem pomůže :wink:

jinak doufám, že do 2.6ky se nebude GUI nějak výrazněji měnit, jestli jsem pochopil dobře oficiální zdroje, tak GUI byl jeden z prvních cílů vývojářů..každopádně jsem zvědav, kam až se ten náš kulišák oranžovej dostane :banana:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pát úno 19, 2010 8:45 am 
Offline
____
____
Uživatelský avatar

Registrován: úte črc 13, 2004 7:58 am
Příspěvky: 717
Bydliště: Prostějov
no ... vzal jsi to v tom tutoru dost letem světem.... je to spíš takové obecné seznámení se změnami. Chybí tam dost informací na to, aby se v 2.5 méně sběhlí orientovali. Na novou verzi jsi si už asi zvykl a plno věcí bereš jako samozřejmost. Pro neznalé to ale bude zádrhel.

Jinak co se mě týká, tak první zkratka, která poletí ven, bude právě vyhledávač operátorů. Zaplácnout mezerník tímto nástrojem je programátorská zvrácenost :? :-D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pát úno 19, 2010 7:34 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
Jankoš: Já ten článek četl. Je prima, po faktické stránce mu asi není co vytknout, ale to co by Blender 2.5 skutečně potřeboval, v tom článku bohužel není.
Všiml jsem si mnoho lidí fňuká, že "to strašně překopali a nejde se v tom vyznat". Jenže Blender 2.5 o tom není.
OK, zmínil jsi tam spoustu nových funkcí a fičurek, ale proč k té razantní změně došlo mi tam jaksi chybí (RNA, window manager není jen rozdělování oken, logičtější uspořádání tlačítek, výhody pro budoucí přidávání nových funkcí, atd. atd.). Je nutné, aby uživatelé pochopili výhody nového Blenderu a že to není jen facelifit.
Já myslím, že Genomovi jsi "do zelí" nevlezl, spíš doplnil. :wink:


Naposledy upravil Pitris dne ned úno 21, 2010 2:43 pm, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: ned úno 21, 2010 1:34 pm 
Offline
....
....
Uživatelský avatar

Registrován: ned lis 14, 2004 5:45 pm
Příspěvky: 709
Bydliště: Podivín
díky za feedback, na místě musím dodat pár drobností..není to asi omluva v pravým slova smyslu, ale snažím se zaměřovat spíš na pokročilejší uživatele..na druhou stranu je fakt, že spousta lidí odteď prostě bude používat 2.5 aniž by odzkoušeli předchozí verze...nevim jestli se s tím po zveřejnění článku dá něco děla, protože psát jiný článek se stejnou tematikou, ale se zaměřením na začínající uživatele, by mi přišlo jako trochu neefektivní využití času..

Pitris: nechtěl jsem zabíhat moc do podrobností, který běžným uživatelů moc k ničemu nebudou (a bez studu přiznám, že všechny podrobnosti taky sám neznám), každopádně v příštím díle napravím, co píšeš, protože nemůžu, než s Tebou souhlasit:) - asi to nebude to pravé ořechové, když jde o tematiku, kterou bych měl zmínit už v prvním díle, ale lepší pozdě než nikdy, takže díky za konstruktivní připomínku :wink:

jinak s těmi začínajícími uživateli jste mi nasadili brouka do hlavy, ale nenapadá mě nic jinýho, než do článků umisťovat odkazy na blenderwiki..a nevim na kolik to pro vás bude nebo nebude zklamání, ale nejsem programátor, takže o pythonu a skriptování, potažmo novým API toho taky moc nenapíšu..možná až budu mít čas po 19.4. kdy končí soutěž na cgtalku, které se účastním..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: ned úno 21, 2010 5:02 pm 
Offline
____
____
Uživatelský avatar

Registrován: úte črc 13, 2004 7:58 am
Příspěvky: 717
Bydliště: Prostějov
jde spíš o to, že když už něco zmiňuješ, tak to drobet dotáhni, pokud se ta problematika odklání od standardu. Zmínil jsi například klávesové zkratky ...když si je otevřeš, tak tam na tebe vybafne pár měnitelných zkratek ( alespoň moje oficiální verze to tak má ) a když ti nedojde, že do jinak prázdného rozbalovacího seznamu nenapíšeš alespoň náznak toho co chceš měnit, tak se ti ani další neukáží. Vyhledávací nástroj, co na tebe vyskočí po stisknutí standardního mezerníku je na tom podobně. Je to šikovná věcička, ale když ji otevřu, tak je tam seznam funkcí, které vlastně potřebuji jednou, dvakrát za projekt, když si nezadám požadavek do pole s lupou, aby mi našel to co potřebuji. Podobné je to například s nástroji. Klikneš na particle a ono tam nic není ... neaktivoval jsi nejdřív modifikátor particle. Přitom stačilo položky pod záložkou v particle nechat neaktivní, aby uživatel věděl, že ještě něco neudělal, aby to mohl použít To jsou věci, které moc obvyklé v ostatních softech nejsou...nebo by být neměli, takže začátečník bezradně zírá, pak si řekne že to asi ještě není dodělané, nebo to zatím blender neumí a odinstaluje ho. Chápu to u komerčních softů. Když je ovládání komplikované, tak se udělá školeníčko ... a to se zase zaplatí. To je obecně i vítka k tvůrcům blenderu. Při vývoji to berou už jako samozřejmost. Nováčci se v tom ale nevyznají a staré tutory jsou v tomto případě k ničemu.

Nemusíš to podrobně rozebírat, ale ukaž cestu. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pon úno 22, 2010 10:48 am 
Offline
....
....
Uživatelský avatar

Registrován: ned lis 14, 2004 5:45 pm
Příspěvky: 709
Bydliště: Podivín
AD píše:
jde spíš o to, že když už něco zmiňuješ, tak to drobet dotáhni, pokud se ta problematika odklání od standardu.

v tomhle bych možná viděl trochu překážku, jedinej 3D soft, o kterým můžu říct, že ho ovládám, je Blender..a nevím jak zjistit, co přesně vymezuje standard..snažím se spíš uplatnit zákony logiky..jako v tom smyslu, aby se začátečník taky sám namáhal, nemám žádnej kurz pedagogiky, ale nechci dát lidem "vše zadarmo", jestli rozumíš, co tím myslím :wink: prostě jen chci, aby se to učili lidi, kteří to myslí opravdu vážně...ale musím uznat, že s každým dalším slovem co napíšu má tahle úvaha mnohem širší (morální i etický) rozměr, např. jestli by lidi kvůli nesrozumitelnosti mých článků neupřednostňovali jiný softy a já abych tak nebyl příčinou ochuzení komunity..
AD píše:
Zmínil jsi například klávesové zkratky ...když si je otevřeš, tak tam na tebe vybafne pár měnitelných zkratek ( alespoň moje oficiální verze to tak má ) a když ti nedojde, že do jinak prázdného rozbalovacího seznamu nenapíšeš alespoň náznak toho co chceš měnit, tak se ti ani další neukáží. Vyhledávací nástroj, co na tebe vyskočí po stisknutí standardního mezerníku je na tom podobně. Je to šikovná věcička, ale když ji otevřu, tak je tam seznam funkcí, které vlastně potřebuji jednou, dvakrát za projekt, když si nezadám požadavek do pole s lupou, aby mi našel to co potřebuji.

Zrovna o těchhle dvou věcech jsem se tam zmiňoval, ale když to zpětně čtu tak to asi nebylo napsaný zrovna nejsrozumitelněji..
AD píše:
Podobné je to například s nástroji. Klikneš na particle a ono tam nic není ... neaktivoval jsi nejdřív modifikátor particle.

Mno, pokud nepřidáš modifikátor particle, na particles panelu jsou jen dvě tlačítka..."+" a "-"...a to je přesně to o čem jsem mluvil v souvislosti se začátečníky a logikou - nechci ztrácet čas tím, co je (nebo se mi zdá) dost zřejmé; vždyť každý by si to měl sám osahat, protože s čistou teorií bychom se taky nikam nedostali

Tahle debata nabrala zajímavé obrátky a myslím, že určitě konstruktivním způsobem :wink: nejvíc by mě ale zajímalo, co si myslíte o koncipování tutorů - jestli čtenáře "vodit za ručičku", strávit psaním víc času a pojistit si, že nováčci (nebo méně chápaví) udrží krok, nebo za cílovou skupinu považovat lidi, co jsou ochotní namáhat závity a tak trochu tady uplatnit Darwinův přírodní výběr..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pon úno 22, 2010 5:22 pm 
Offline
..........
..........
Uživatelský avatar

Registrován: stř črc 21, 2004 3:09 pm
Příspěvky: 1749
Bydliště: Ostrava
Jankoš: Já osobně mám rád tutoriály/návody popsané pokud možno obecně. Takže něco takového jako tutoriál na lžičku/vázu/židli atd. vyloženě nesnáším. Naučí uživatele jeden typ objektu jedním způsobem. Ale naopak tutoriály s objektem, na které provede demonstrace více postupů (a nejen modelování, ale třeba i osvětlení, materiály) těch je poskrovnu. Třeba takový Tolův sloup - nešlo o to modelovat sloup, ale demonstrovat modelování metodou extrude, pak byl hlavním "aktérem" animace a techniky osvětlení...
Takže, myslím že si rozumíme - v tomto ohledu máš nakročeno správně :wink: Jen tak dál. Já jen podotýkal, že asi bude nutné zmínit nový Blender trochu víc do hloubky ve smyslu "Proč?". Uživatelé si ty informace nedohledají, ale budou nadále jen brblat, že ze změnilo UI (dnes je napsané v Pythonu a generováno až za běhu Blenderu - proč asi? :wink: ) a blender tak stojí za prd.

AD: Já být Jankošem pojal ten podrobný popis spíš obecně. Jasně Particle vypadají prázdné, ale stačí stisknout "+".No a tak to funguje nejen u particles. Právě proto poukazuji na to, popsat Blender 2.5 podrobněji. Mnohé logičnosti pak vyplynou tak nějak samy.
Mě ale obecně na Blederu 2.5 (ale i předtím) šve jedna věc - a to dost. Je to podle mě nedotažený "one click system" - uznávám, v tomto směru vývojáři zapracovali a odvedli kus práce, ale na některých jiných místech je to bída. Co vlastně tím "one click system" myslím? No mám představu, že přednastavené hodnoty tak nějak umožní na jedno kliknutí (aktivaci vlastnosti) dostat zhruba, to co potřebuji - takže ....něco se děje... aha... tady to poupravím ... aha chápu...
Tedy kladně hodnotím:
1)Defaultní scénu (Otevřu Blender, F12, render je hotov)
2)Particles
3)Přednastavené hodnoty SSS a Sky & atmosphere

Naproti tomu nedotažené jsou:
1) Fluid - při aktivaci bych navrhl vložit novou prázdnou doménu
2) Smoke - bez tutoriálu ani ránu. Nutnost vytvořit particle system, nastavení textury... Hrůza-pořád mi to nejelo
3) Nová metoda GI - Dlouho mi trvalo, než jsem zjistil, že to jede jen s Approximate AO a ne s Raytrace.
atd.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pon úno 22, 2010 6:25 pm 
Offline
 ...
 ...

Registrován: pon bře 12, 2007 2:46 pm
Příspěvky: 172
Bydliště: Brno a okolí
AD:
Řekl bych, že žádný standard pro GUI neexistuje. Jen aplikace, které určují hlavní proud v tomto ohledu. A to často ne zásluhou bezchybného GUI, ale díky marketingu a široké základny uživatelů, kteří si prostě zvyknou (často jim nic jiného nezbývá). Se slovem "standard" se dost šachuje, ale mělo by vyjadřovat spíše něco ve smyslu všemi dohodnuté normy. Co je standard ve 3D aplikacích? 3DS? Maya? LW? Asi 3DS, protože vlajková loď Autodesku. A když se rozhodnou GUI překopat, jako Microsoft v Office, tak bude hned nový standard. A kdo neudělá stejné změny, tak najednou bude nestandardní :). Teď mě napadlo, že vlastně v éře ribbonbarů se stalo GUI Blenderu samo o sobě trochu víc standardní :)) A dokonce s předstihem!

Navíc každý má úplně jinou představu o ideálním GUI, je těžké vyhovět všem. Ve vývojové větvi 2.5 původně o GUI ani tak nešlo. Myslím, že změna byla vyvolána skupinou uživatelů. O nové podobě GUI bylo několik diskuzí mezi skupinou příznivců nového originálního a starého konceptu. Navíc zde byly uživatelé jiných 3D aplikací, kteří chtěli prakticky kopii toho na co jsou zvyklí. A všichni měli/mají své argumenty.

GUI Blenderu není zdaleka dokonalé, ale podle mě je lepší zachovat stávající koncept, než kopírovat něco jiného.

K těm příkladům:
Klávesové zkratky - V aktuálním stavu je tam celý zabalený strom a nevyplněné vyhledávání opatřené ikonou lupy. Nemáš ještě alpha0, což byl hrubý koncept?
Mezerník - Se změní - pravděpodobně v kombinaci starého menu a vyhledávání, nebo radiální měnu.
Particle - Už to bylo řečeno. Uživatel vidí + -, po najetí na plus se objeví nápověda "add new" - to se mi nezdá až tak kryptické. Neaktivní panely by zase mohly odvádět pozornost. Daleko složitější mi připadá udržet řešič částic stabilní, zvlášť s effectory a interakcí s meshem.

Tutorialy by byly ideální přímo v GUI, právě díky změnám ve 2.5 je to teoreticky mnohem lépe implementovatelné. Něco se i plánovalo, ale dokončení funkcionality má prioritu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Tutoriály?
PříspěvekNapsal: pon úno 22, 2010 9:12 pm 
Offline
____
____
Uživatelský avatar

Registrován: úte črc 13, 2004 7:58 am
Příspěvky: 717
Bydliště: Prostějov
Tak jsem si to prošel znovu a je to tam napsané, že se musí hledané zadat. Byla to moje chyba při čtení. Stále musím odbíhat a tak jsem to přeskočil. Raději to příště přečtu dvakrát. I mezi těmito pár větami jsem byl dvakrát pryč.

Tutory přímo v GUI ... fajn představa, ale jen když si budu moct vybrat, jestli má být on-line, nebo z lokálního disku, kam si to nastahuju. Vůbec se mi trend, kdy začíná být všecno jen na netu nelíbí. Do budoucna to zavání velkým průšvihem. Upřímně mě děsí, co všechno pro chod místních samospráv a státní správy bytostně závisí na netu, bez záložních alternativ. A to je jen začátek.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 153 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz