Tak problém vyřešen... Po spuštění z terminálu jsem zjistil, že chybí nějaká knihovna (-> chyba -> při spuštěním dvojklikem chyba nebyla vidět a program hned spadnul -> myslel jsem si, že se dvojklikem pustit nedá a začal se hloupě ptát, jak ho pustit :) ). Po doinstalování oné knihovny blender běží (a dá se pustit stejně jako ve windows - dvojklikem na spustitelný soubor).
Jinak tou funkcí myslím UV/Face select. Při modelování pro hry jsem vůbec nepoužíval materiály. Vůbec nevím, jak se s nimi pracuje a jak se pro ně mapují textury.
Kromě toho, že jsem lenivý se učit je to také kvůli kompatibilitě. Každý rozjetý projekt by se měl začít i dodělat ve stejném blenderu, už se mi to párkrát dost ošklivě vymstilo...
(Dělal jsem rok na obrovském projektu, pak jsem na něm měsíc dělal v novější verzi...po čase jsem zjistil, že má novější verze fyzikální bugy a starší verze soubor po novější nepřečte...
) Takže od té doby živím ke každému projektu jeho mateřskou verzi blenderu, ve které ho dotáhnu až do konce...
V poslední době v Blenderu pro zábavu jako dřív nedělám, teď mám nárazovou práci...docela velký projekt a docela málo času, víš jak :) ...tak než se něco učit, raději to udělám v tomhle pradědovi, na kterého jsem zvyklý, protože jsem s ním kdysi trávil rok života, a novinky se doučím v červnu...to už budu po matuře a budu mít konečně čas a duševní klid