blender3d.cz
http://blender3d.cz/forum/

Tutorial: Základy lineární perspektivy
http://blender3d.cz/forum/viewtopic.php?f=24&t=938
Stránka 12

Autor:  Blitz [ sob dub 16, 2005 1:14 am ]
Předmět příspěvku:  Tutorial: Základy lineární perspektivy

Jeden úběžník

Obrázek


citace:

Předměty které vnímáme z boku, mají pravidelné vertikální i horizontální hrany. Všechny objekty, které jsou takto umístěny vzhledem k ploše obrazu mají jeden společný úběžní. Při pohledu do prostoru je snadné pochopit: určíme-li si nejdříve ve výši očí horizont a na něm uběžník, do kterého se všecby horizontály sbíhají

Autor:  jankoš [ sob dub 16, 2005 2:19 pm ]
Předmět příspěvku: 

Jo, jestli můžu něco dodat:Záleží taky na tom, kam se položí úběžník, a obrázek může získat různou atmosféru (pohled zvrchu, ze spodu,...)

Autor:  Blitz [ sob dub 16, 2005 11:41 pm ]
Předmět příspěvku: 

Dvojúběžníková perspektiva

Obrázek

citace:
Předměty, které vidíme z nárožního pohledu vzhledem k ploše obrazu mají dva nezávislé uběžníky, pro každou stranu předmětu jeden. oba úběžníky leží na horizontu a mohou být v různých vzdlenostech od předmětu podle toho, kolik z které plochy vidíme.

Autor:  Blitz [ sob dub 16, 2005 11:42 pm ]
Předmět příspěvku: 

Trojúběžníková perspektiva

Obrázek

citace:

Používá se tehdy, kreslí-li se nějaký objekt, který stojí příliš v popředí. Mužeme se dívat na motiv zdola nahoru nebo naopak, ale v obou případech je rovina obrazu skloněna do prostoru ve srovnání se svislou rovinou obrazu.

Autor:  Blitz [ sob dub 16, 2005 11:59 pm ]
Předmět příspěvku: 

no tak jsem to dal tak nějak dohromady...to vysvětlení je jen opsaná teorie, nevím jestli bych to dal nějak vlastním slovem líp dohromady, jestli by to ale někdo vědel líp, klidně upravím.

Autor:  Blitz [ ned dub 17, 2005 12:01 am ]
Předmět příspěvku: 

dogfood píše:
Mne nie je jasný text. Čo je ubežník?


bod ke kterému ti to ubíhá, dle daného typu perspektivy tam muže být 1-3

Autor:  Blitz [ ned dub 17, 2005 11:44 am ]
Předmět příspěvku: 

Trochu jsem to promáz, je to jen proto aby to bylo u sebe a zpřehlednilo se to...tudíž připomínky a diskuze samozřejmě vítana..

Autor:  ahed [ pon dub 18, 2005 6:54 am ]
Předmět příspěvku: 

Co se týÄ

Autor:  tol [ pon dub 18, 2005 7:13 am ]
Předmět příspěvku: 

ahed píše:
Co se týče úběžníků a vůbec perspektivy, myslím, že nejlepší je podívat se na obraz od Leonarda da Vinciho. Je to takovej s tím velbloudem a schody (nějakej křesťanskej motiv, teď si blíž nevzpomínám). Někde mám doma jeho reprint a je to fakt hodně zajímavý vidět, jak takovej umělec postupoval při tvoření toho velkolepýho díla.

Zkuste google.


Zrovna DaVinci byl známej tím, že pravidla perspektivy zdaleka neprožíval a klidně je porušoval, když to potřeboval pro příběh obrazu (což je imho naprosto správný přístup)- třeba v jednom jeho obraze má Panna Maria v perspektivě málo zkrácenou ruku, takže kdyby ji narovnala, sahala by jí až někde ke kotníkům, ale v té falešné perspektivě to vypadá přesně tak, jak umělec chtěl.

Nicméně jeho obrazy bych jako nějakou učebnici perspektivy asi raději nebral :D

Autor:  ahed [ pon dub 18, 2005 12:49 pm ]
Předmět příspěvku: 

Na druhou stranu ve 3D - pokud tvoříš statickej obraz - může špatná perspektiva působit taky dobře, navíc jde přece o přístup autora a jeho vkus.

Autor:  tol [ pon dub 18, 2005 1:05 pm ]
Předmět příspěvku: 

Ahed: Předně se moc moc omlouvám, ale omylem jsem při odpovídání namísto Citovat kliknul na Upravit a napsal ten svůj příspěvek přímo do Tvého, namísto do odpovědi , odeslal jsem to a když jsem to zjistil, bylo už pozdě- cache byla prázdná, takže část Tvého příspěvku chybí :oops:

ahed píše:
Na druhou stranu ve 3D - pokud tvoříš statickej obraz - může špatná perspektiva působit taky dobře, navíc jde přece o přístup autora a jeho vkus.


Souhlas, ale to je už záměr (však jsem taky psal, že DaVinci dával přednost příběhu před technickou korektností a že si myslím, že je to určitě takhle správné) a záměrně porušovat pravidla perspektivy/kompozice apod. můžeš až když je bezpečně znáš a víš co a proč porušuješ. A k tomu aby člověk pochopil a zvládl třeba tu perspektivu by měl studovat to, kde je tenhle aspekt obrázku bezchybný-což jsou třeba ty Blitzovy obrázky výše nebo např. Crivelliho Zvěstování nebo když už DaVinciho, tak třeba Klanění tří králů.

Ale nejjistější to máš asi z učebnic, tam je ta perspektiva dělaná právě za tímhle konkrétním účelem, ne pro nějaké umění a skryté významy. Když tu perspektivu člověk pak umí, tak si s tím může úžasně hrát tím, že ji převrátí, nebo poruší jen na některých místech aby oklamal oko a způsobil pocit neurčitosti nebo závratě :)

Autor:  Návštěvník [ úte dub 19, 2005 3:48 pm ]
Předmět příspěvku: 

Myslím, že Giotto, byl jeden z prvních malířů, který začal používat lineární perspektivu.

Nicméně, Blitzovy obr jsou nanejvýše ilustrativní. Díky za připomenutí základů. :o

Autor:  xixixao [ pon kvě 09, 2005 6:01 pm ]
Předmět příspěvku: 

Jo je to suprově vysvětlený, mě jen vrtá hlavou jak určit délky "dozadu" k úběžníku, např když chci postavit dvě kostky zasebou ku úběžníku....

Autor:  tol [ pon kvě 09, 2005 6:33 pm ]
Předmět příspěvku: 

xixixao píše:
Jo je to suprově vysvětlený, mě jen vrtá hlavou jak určit délky "dozadu" k úběžníku, např když chci postavit dvě kostky zasebou ku úběžníku....


Je to už dlouho, co jsem se tímhle zabýval, takže doufám, že si to pamatuju dobře, ale tohle byl základ, od kterého jsem si při počítání "z" souřadnice v lineární perspektivě odvodil všechno ostatní. Další možností je použít průmětnu, ale k té až někdy později (nebo někdo jiný) :)

Je to dělané od oka, takže mě nebijte, že to není úplně přesný, princip by tam ale měl být správně:

Úběžník- netřeba vysvětlovat

Distančník- je to bod, kde se sbíhají diagonály protínající čtverec

Pozorovatel- tento bod by měl být po vertikále spuštěné z úběžníku ve stejné vzdálenosti jako distančník na horizontu (na obrázku to není úplně přesně), takže všechny tyto body tvoří rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník.

Přílohy:
distancnik.jpg
distancnik.jpg [ 52.88 KiB | Zobrazeno 7355 krát ]

Autor:  xixixao [ ned kvě 15, 2005 12:10 am ]
Předmět příspěvku: 

Díky moc, ve středu máme kreslit perpektivní přírodní barák, tak se to bude hodit jako sůl...

Stránka 12 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/