Před časem jsem slíbíl, že se se po koupi karty podělim o své zkušenosti. Novou kartu používám už docela dlouho, tak si myslim, že je vhodná doba, abych k tomu něco napsal. Třeba to někomu přijde vhod.
Nakonec jsem se rozhodnul pro MSI R7750 za necelých 2000,- a to hlavně proto, že můj současný zroj nemá napájení pro další kartu a to byla v té době asi nejvýkonnější karta, která si vystačila s napájením ze základní desky. Myšlenku na 10bit workflow jsem vynechal, protože programů, které podporují 10bit je málo a i proto, že dneska stejně většinou netisknu, ale posílám finální rendery jako JPEGy. Problém s bandingem se dá obejít (viz odkaz výše), takže jsem tomu nedával moc velkou prioritu (i díky téhle diskuzi
).
Trochu jsem se obával, že budu mít problémy s provozováním dvou karet od různých výrobců (ati, nvidia) najednou, ale ty obavy se naštěstí nenaplnily. Instalace karty proběhla uplně bez problémů a operační systém je stabilní, žádný pády, nestandartní chování. Jediné, s čím se pravidelně setkávám, jsou zvláštní čtverečky v liště panelů u Firefoxu, ale hádám, že je to obecný problém na straně driverů od Ati. Není to nic zasádního, tak jsem se ani nepokoušel to řešit přeinstalací driverů, případně jinou verzí.
Důležitý je zmínit, že mám karty uspořádané tak, že k Ati mám připojené dva monitory a k Nvidii žádný - používám ji pouze pro rendering v Cycles. Když jsem zkoušel jiné uspořádání - třeba každý monitor připojený k jiné kartě, měl jsem rázem spoustu různých problémů se stabilitou. Problém většinou spočíval v tom, že když jsem měl otevřenou trochu náročnější scénu v Blenderu a přesunul jsem okno programu z jednoho monitoru na druhý, tak blender zpravidla spadnul. Přijde mi to ale docela pochopitelný, dělal jsem to hlavně abych otestoval, co všechno jde a co nejde.
Co se týká výhod toho řešení oproti tomu, když jsem měl jen jednu kartu (nvidia gtx560), tak jsou to dvě hlavní věci:
1: zobrazování na monitorech zabírá paměť na Ati kartě a paměť nvidie je tedy celá k dispozici pro cycles. Není to uplně dramatický rozdíl, ale mám scény, který se pohybujou na hraně paměťové kapacity současný karty a ty bych s jednou kartou nevyrenderoval (rozdíl může být odhadem 100 - 200 MB).
2: odezva počítače během renderování. Když renderuju, tak se počítač nijak neseká, můžu pracovat na texturách, můžu modelovat v jiném otevřeném blenderu, můžu se dívat na fullHD video, všechno bez jakýchkoli záškubů. To předtím nebylo možné a byl to hlavní důvod, proč jsem tohle řešení chtěl.
Omezení:
Hlavní omezení, které mě trochu překvapilo je, že pokud renderuju nějakou scénu, tak ji během renderování nemohu skoro vůbec upravovat. Musim si otevřít nový blender, v něm otevřít tu samou scénu a pak ji můžu upravovat vpohodě, ale jinak to moc nejde. Když renderuju ve viewportu, tak se seká node editor uplně stejně jako dřív. Čím větší renderovanej viewport, tím víc se to seká, takže někdy není možné ani posunout nějaký node, protože 3 vteřiny není vidět, kam se ten node posunul.
Pak se tady ještě řešilo jak je to s Nvidia kontra Ati a chování v blenderu:
V solid módu má dvakrát levnější ati mnohem lepší výkon, pokud mají objekty zapnutý doublesided a je zapnutý VBO. Pokud vypnu u objektů doublesided, tak je výkon prakticky srovnatelný (hádám, že limitující faktor je v tomto případě paměť karet, která je stejná - 1GB).
V texture modu má Nvidia navrch, nedokážu to vyjádřit přesně procentuálně, netestoval jsem to, ale v praxi je to znát.
Ati karta má jeden velkej problém, že označování objektů ve wireframe modu kliknutím myši ve viewportu může trvat i několik (!) vteřin, v závislosti na složitosti modelu. Je to dlouho známý problém, který nikdo doposud nevyřešil. Dá se to obejít označováním solidu, nebo v Outlineru. Je to taková drobná nepříjemnost, zase člověk nemusí furt přepínat doublesided u všech objektů.
Takže pokud to shrnu:
Dvě karty jsou super. Jedna zobrazuje, druhá renderuje a uživatelsky je to fakt skvělá věc. Mít dvě karty od různých výrobců na operačni systému Win7 nepředstavuje žádnej problém, pokud jsou k jedné kartě připojené monitory a druhá jenom renderuje. Kdybych dneska uvažoval, jestli koupit ati nebo nvidia, asi bych koupil nvidii i na zobrazování, taky proto, že v případě, kdy mám hotovo a potřebuju rychle renderovat, tak bych mohl vyúžít obě karty. U některých programů (Premiere) se mi taky nepodařilo rozchodit CUDA akceleraci s tímhle nastavením (fakt je, že gtx 560 není oficiálně podporovaná karta, nevím přesně jestli byl problém v tom setupu nebo by mi to nefungovalo i kdybych měl jenom tu 560...).
Tolik mých pár postřehů. Třeba to někomu bude vhod...